10 ok, amiért a kézműveskedés jó a gyereknek és a szülővel való kapcsolatának

kézművedkedés gyerekkel

Hogyan használható a kézműveskedés a gyermek fejlesztésére és a vele való kapcsolat erősítésére?

A kézműveskedés egy olyan tevékenység, amely során különböző projekteket készítünk el saját magunk, különböző eszközök és anyagok használatával. Készíthetünk alkotásokat papírból, filcből, gyurmából, zokniból, gyöngyből, fából, termésekből, agyagozhatunk, gipszet önthetünk, festhetünk és még sok más dolgot is felhasználhatunk és alakíthatjuk őket különböző figurákká, mint például állatok, emberek, növények vagy tárgyak.

A kézműves tevékenységet gyakran használjuk a mesemondásban, a játékban vagy a tanításban, mert szórakoztatóak, kreatívak és könnyen elkészíthetőek. Ebben a cikkben összegyűjtöttem, hogy ez a tevákenység hogyan segítheti a gyermekek fejlődését és tanulását különböző területeken, és hogyan erősítheti a kötődést és javíthatja a szülő és gyermek kapcsolatát.

1. Nyelvi és kommunikációs készségek

A kézműveskedés segíthet a gyermekeknek javítani a nyelvi és kommunikációs készségeit. A gyerekek szeretnek beszélni a kézműves alkotásaikkal vagy azokról, ezzel gyakorolhatják az anyanyelvet.  Az alkotás folyamata megteremti a lehetőséget a szülőknek és a gyerekeknek, hogy beszélgessenek egymással. A mesélés a kézműves alkotásokkal lehetőséget ad a szülőknek és a pedagógusoknak, hogy nyitott kérdéseket tegyenek fel a gyerekeknek, és így bővítsék a szókincsüket és a mondatalkotási képességüket.

2. Szociális és érzelmi fejlődés

A kézműves tevékenység segíti a gyermekek szociális és érzelmi fejlődését. A kézműves alkotások megkönnyítik a gyermekek számára, hogy megosszák a gondjaikat és a problémáikat, amiket egyébként nehéz lenne elmondaniuk. A beszéd a kézműves alkotásokkal lehetővé teszi a gyerekeknek, hogy felfedezzék az érzéseiket, és újra játszák a számukra fontos vagy nehéz helyzeteket. Például, ha a gyerekeknek konfliktusuk van a barátaikkal vagy a családtagjaikkal, akkor a kézműves alkotásokkal eljátszhatják az eseményeket, és kifejezhetik, hogy mit éreznek, vagy mit tennének. Ez kiváló alkalmat ad a szülőknek és a pedagógusoknak, hogy pozitív szociális készségeket tanítsanak a gyerekeknek a kézműves alkotásokon keresztül. A folyamat segít a gyerekeknek, hogy empátiát tanuljanak mások iránt, és megértsék az érzéseiket és a szükségleteiket.

3. Kreativitás és képzelőerő

A kézműveskedés fokozhatja a gyermeked kreativitását és képzelőerejét. Ez a tevékenység lehetőséget teremt a gyerekeknek, hogy szabadon alkothassanak és fantáziáljanak. A kézműves alkotásokkal a gyerekek megteremthetik a saját világukat, és bevonhatják a környezetüket és a tárgyaikat a játékba, kipróbálhatnak különböző szerepeket és szituációkat. A kézműveskedéssel a gyerekek kifejezhetik az egyéniségüket, és megmutathatják, hogy mi érdekli őket. A gyerekek az alkotás közben megtanulhatják, hogy hogyan oldjanak meg problémákat, és hogyan alkalmazkodjanak a változó körülményekhez.

kézművedkedés gyerekkel

4. Kéz-szem koordináció és finommotoros készségek

A kézműveskedés javíthatja a gyermekek kéz-szem koordinációját és finommotoros készségeit. A kézműves alkotások mozgatása megköveteli a gyerekektől, hogy összehangolják a szemüket és a kezüket, és pontosan irányítsák a kézműves alkotások testrészeit. A tárgyak mozgatása erősíti a kézizmokat és a csuklót, és fejleszti az ujjak mozgékonyságát és érzékenységét. Az alkotások mozgatása előkészíti a gyerekeket az írásra és a rajzolásra, és segít nekik a finomabb mozgások elvégzésében, mint például a gombok bekapcsolása vagy a cipzár húzása.

5. Figyelem és memória

A kézműveskedés növelheti a gyermekek figyelmét és fejlesztheti a memóriáját. A kézműves alkotásokkal való játék felkelti a gyerekek érdeklődését és kíváncsiságát, és motiválja őket, hogy jobban odafigyeljenek a részletekre és a szabályokra. A játék segít a gyerekeknek, hogy koncentráljanak a feladatokra, és ne zavarják meg őket a külső ingerek. Fejleszti a gyerekek memóriáját, mert arra készteti őket, hogy emlékezzenek a történetekre, a szereplőkre, a párbeszédekre és a mozdulatokra. Segít a gyerekeknek, hogy rögzítsék és felidézzék az információkat, és összekapcsolják azokat a korábbi tudásukkal.

6. Önbizalom és önbecsülés

A kézműveskedés erősítheti a gyermekek önbizalmát és önbecsülését, mert arra ösztönzi, hogy merjen kísérletezni és tanulni, hogy higgyen saját képességeibe, tehetségébe. Megismerheti, hogy mi mindenre képes. Az ilyen fajta tevékenység segít a gyermeknek, hogy megtalálja a saját kifejezés módját, és büszke legyen a munkájára, a teljesítményére. Ugyanakkor segít a gyermeknek, hogy elfogadja a hibáit, és javítson rajtuk.

kézműves tevékenység gyerekkel

7. Szórakoztató és jóleső érzést kiváltó tevékenység

A kézműveskedés szórakoztató és jóleső tevékenység, mert nem csak tanít, hanem szórakoztat is, megelégedettséggel tölt el egy – egy jól sikerült alkotás. A tevékenység során a gyermek nevet, mosolyog, izgul, és jól érzi magát, élvezi a játékot, a tevékenységet és boldogabbá és kiegyensúlyozottabbá válik. A kézműves alkotás során a gyermek megoszthatja az örömét másokkal és ez a tevékenység jó kapcsolat teremtési lehetőség is.

8. Különböző tanulási stílusok

A kézműveskedés segít a gyermeknek, hogy különböző tanulási módokon tanuljanak, ami segíthet a tananyag könnyebb megértésében. A kézműves tevékenység segít a gyermeknek, hogy egyszerre többféle érzékelését használja. A vizuális (képi, látás központú), az auditív (emlékezetre hagyatkozva), a kinetikus (mozgató, mozgási) és a taktilis (érintési; tapintással kapcsolatos) érzékeléssel könnyebben rögzítse és felidézze az információkat. Ez a tevékenység segít a gyermeknek, hogy a tanultakat alkalmazza a gyakorlatban, és így jobban megértse azokat.

9. Kultúrák megismerése

A kézműveskedés során a gyermek különböző technikákat, anyagokat és mintákat próbálhat ki, és így gazdagíthatja a tudását és a tapasztalatát.  Alkotás közben a gyermek különböző kultúrákat ismerhet meg, felfedezheti különböző országok, népek, vallások és hagyományok jellegzetes művészeti formáit, szimbólumait és a szimbólumok jelentéseit.

10. Döntéshozatal és felelősségvállalás

A kézműveskedés segít a gyermeknek, hogy döntéseket hozzon és válasszon és ezekért felelősséget vállaljon. Az alkotási folyamat során a gyermeknek számos lehetőség közül kell kiválasztania, hogy milyen anyagot, eszközt, színt, formát, mintát, stílust vagy technikát használjon. A kézműves tevékenység során a gyermeknek el kell döntenie, hogy hogyan alakítsa ki a projektjét, és hogyan oldja meg az esetleges problémákat. Az alkotás folyamán a gyermeknek el kell fogadnia a döntéseinek a következményeit, és javítania kell a hibáit, új megoldásokat kell keresni, ha valami nem működik.

Remélem, hogy tetszett az összefoglalóm és kedvet és új lendületet kapott a gyermekével közös kézműveskedéshez.

Schneidler Margit

Felhasznált irodalom:
www.tudasbazis.sulinet.hu
www.pedagogusvilag.hu
Így fejlődhet a gyermek kézügyessége – Gyerekszoba
www.filceim.hu

Segíts az információ terjesztésében. Oszd meg a cikket ismerőseiddel is!