Meseterápia a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet Madarász utcai részlegében

meseterápia

Örömmel tájékoztatunk minden kedves érdeklődő szülőt, hogy a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet Madarász utcai részlegén

“Meseterápia” címmel szülő-kisgyermek csoportos rendezvényeket szervezünk ez év őszétől.

Az esemény szakmai hátterét a Koragyermekkori Evés-Alvászavar ambulancia biztosítja.

És most tudjunk meg kicsit többet a meseterápiáról!

Az elmúlt években egyre több szakterületen (pedagógia, pszichológia, szociális és egészségügy), többféle megközelítésben foglalkoznak mesékkel, azok fejlesztő, segítő, terápiás hatásaival.
A mesékkel kapcsolatosan, általában először a gyermekek juthatnak eszünkbe, hiszen mesélni manapság nekik szokás, pedig régen a mesék felnőtteknek szóltak. A mai világban sincs ez másképp, éppen ezért a meseterápiában felnőttekkel is foglalkozunk, nemtől, kortól függetlenül.

A Kincskereső Meseterápiás Módszer az önismeret, a személyiség kiteljesítés és fejlesztés egyik lehetséges formája. A módszer kidolgozója dr. Antalfai Márta klinikai szakpszichológus, kiképző pszichoterapeuta, jungi analitikus.

Mit rejtenek a mesék?

A magyar népmesék, a jól ismert klasszikus mesék, a világ különböző tájain élő népek meséi magukban foglalják az emberiség több évszázados ősi bölcsességét, tudását. A mesék cselekménye, az elindulástól a megérkezésig sűrített formában tartalmazzák az emberi élet különböző szakaszait, az ehhez kapcsolódó feladatokat, élethelyzeteket, dilemmákat, valamint a fejlődéshez, a megoldáshoz vezető utat is.

A mesék segítő, terápiás hatása pont abban rejlik, hogy az élet során felmerülő konfliktusokat, helyzeteket és ezek megoldási lehetőségeit is tartalmazzák. Minden mese az egyensúly megbomlásával kezdődik. A mesehős elindul, hogy addig nem próbált utakon megtalálja az egyensúly visszaállításának eszközét: próbákat áll ki, megküzd a sárkánnyal, hogy aztán a mesebeli segítőivel végigjárja saját életútját és végül elnyerje jutalmát. Fontos azonban, hogy a hős maga tesz erőfeszítéseket boldogulásáért. Megtanul felelősséget vállalni saját életéért. Ezt helyette senki más nem teheti meg. Hétköznapi életünk során sem történik ez másként.

Minden szereplő, mozzanat, helyszín szimbolikus tartalmakat hordoz. Ha ezek a szimbolikus tartalmak számunkra értelmezhetővé válnak, újabb lehetőségek nyílnak meg előttünk.

A mese szimbólumaival hidat képez a külvilág és belső világunk között.
Így kapcsolódnak egymáshoz a mítoszok, mesék és álmok is, hiszen ugyanez a szimbolikus nyelv szólal meg bennünk és üzen tudatunknak álmainkon keresztül, lelki egyensúlyunk megtartására. Mindegyikben mély, a kollektív lélek kincsei várnak felfedezésre, hogy új látásmódot, felismerést, adott esetben megküzdési stratégiákat kínáljanak életünk során, esetleges elakadásainknál.

A világ egymástól távol eső vidékein felbukkannak azonos problémákat felvető mesék, s ha a cselekmény felszíne más kulturális térben is játszódik, a történet szimbolikus világa egyetemes emberi kérdéseket vet fel – élet, halál, újjászületés, szülőkről való leválás, testvérféltékenység, párkeresés, a veszteségekkel, nehézségekkel való szembenézés.

Hogyan épül fel egy foglalkozás?

A módszerben alkalmazunk relaxációs technikát és művészeti terápiás eszközöket is (por-, olajpasztell, viaszkréta, akvarell, agyag, színesceruza, szén, montázsolás, kollázs készítés, stb.), melyekkel segítjük a belső munkát.

Az első foglakozáson a résztvevők (akár csoportban, akár egyéni ülésen) által hozott saját kedvenc meséket elemezzük, beszéljük meg, alkotunk. Ezek lehetnek gyermekkori vagy akár felnőttkori történetek is. A további üléseken születhetnek saját mesék és történetek, valamint tematikától függően az évkör ritmusához, illetve életszakaszokhoz kapcsolódóan is dolgozunk különböző mesékkel.

Az ellazult, relaxált állapotban felidézett mesei képeket, művészeti előképzettséget nem igénylő, alkotó folyamatban láthatóvá tesszük, megrajzoljuk, festjük, agyagozzuk vagy montázsoljuk.

A rajzok, alkotások által lehetőség nyílik az érzelmi tartalmak formálódására, átkereteződésére. Az alkotásokat minden esetben megbeszélés, elemzés, visszajelzés követ.

Csoportban a résztvevőkkel közösen beszéljük meg a mesék üzenetét, mindenki megoszthatja saját meglátását, így a közös élmények, érzések kölcsönhatása révén a terápia hatása intenzívebb.

Az elemzések, alkotási folyamatok, visszajelzések segítséget adhatnak a belső konfliktusok, problémák megoldásához. E módszer lényege belső értékeink, erőforrásaink felfedezése.

A Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet Madarász utcai részlegén 2018 október végén indul a “Meseterápia”.

A program vezetője Török Gabriella, aki a Kincskereső Meseterápiás Módszer szakembere és oktatója.
A foglalkozások csoportos formában kerülnek megrendezésre, a három év alatti kisgyermekeket nevelő családok számára. Egy tematikai egységet 4 alkalomra tervezünk a délelőtti órákban.
A szülő-kisgyermek csoportok szervezésénél a “csecsemők” és a “totyogók” korosztályát vesszük figyelembe. Egyéni foglalkozások megtartására igény szerint biztosítunk lehetőséget.
A részletekről október közepétől adunk tájékoztatást a www.heimpalkorhaz.hu és a www.gyermekkoralapitvany.hu honlapon.

Dr Scheuring Noémi
Török Gabiella

A cikk megosztását külön köszönjük!  😉

A cikk alapjául felhasznált irodalom:
1) Antalfai Márta – A női lélek útja mondákban és mesékben c. könyv (Wesley János Lelkészképző Főiskola, 2011)
2) Antalfai Márta: A Kincskereső Meseterápia, mint személyiség-kiteljesítő módszer (Pont Kiadó, Fordulópont folyóirat 63. szám: A mese hídszerepe? – 5-32.o.)

Meseterápia a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet Madarász utcai részlegében

Szoktál mesét olvasni a gyermekednek?

Köszönjük, hogy szavaztál!
Segíts az információ terjesztésében. Oszd meg a cikket ismerőseiddel is!