Főmenü

Alvás újszülött kortól – 3 éves korig egy gyakorló gyermekorvos nagymama szemével III.

alvás7

12-től 18 hónapos korig, majd 3 éves korig

Annak ellenére, hogy élettani szempontból a kisgyerek már képes az egész éjszaka átalvására, sok családban ez ismét fárasztó időszak lehet. Ilyenkor bújnak ki az első őrlőfogak, ez is jócskán okozhat álmatlan éjszakákat, fokozott nyugtalanságot már napokkal a fog áttörése előtt. Éjszaka akár óránként is megébredhet a gyermek.

Betegségek esetén is jellemző lehet, hogy a szülő ritkán tud fél-egy óránál hosszabb időt aludni egyhuzamban.

Az aktív alvás időszaka is mérséklődik, az össz-alvás idő is csökken.

Sokan már napközben is csak egyszer alszanak délután. Ilyenkor még fontosabb a rendszeresség és az esti rítusok tartása. Akik még szoptatnak, jó ha mindig a kiságyba teszik be a gyermeket a szoptatás után, mások azt szokták javasolni, hogy előbb szoptassanak, majd fürdessék meg és mesével, altatóval fektessék le. Így a kisgyerek számára is nyilvánvalóan külön válik az étkezés és az alvás.

Ha az anya kimerült, javasoljuk, ha megteheti, aludjon egyet délután a kisgyermek alvása alatt. Rosszul alvó kicsik esetén néha érdemes kipróbálni, mit tesznek, ha édesapjukkal találkoznak éjjel. Érdekes, sokszor azonnal visszaalszanak.

Ha tehetjük ebben az időszakban már jó, ha külön szobában altatjuk a kisgyermeket.

Ha már nem szoptatnak, vagy már nem szeretnének éjjel továbbszoptatni, akkor, ha éjjel felébred, várjanak picit. Ha nem alszik vissza, menjenek oda mellé, beszéljenek hozzá megnyugtatóan, simogassák, de próbálják meg nem kivenni az ágyból. Ez kezdetben sokáig tart, és nagyon fárasztó. Melléjük kucorodhatnak a földre, bedughatják a kezüket az ágyrácson át és megvárhatják, míg elalszik. Sokszor bizony a szülők hamarabb bóbiskolnak el.

alvásÉrdekes erre az életszakaszra egy másik nagy pedagógus- orvos Maria Montessori-ajánlása. Szerinte a hagyományos, maximális biztonságra törekvő csecsemőágyak ebben az életszakaszban börtönként hatnak a gyermekre. Azt tapasztalta és ajánlja, hogy elégséges egy földre letett szivacs a gyermek számára, ami ágyként szolgál. Az esti elalvásnál és az éjjeli megébredések kapcsán ez sokkal kevesebb szorongást okoz. Így sokkal probléma mentesebb elalvásról és visszaalvásról számolt be, mivel a gyermek nem élte meg az elzártságot, hanem szabadságot kapott. Ez elgondolkodtató. Persze hasonlóan jó megoldás szerintem az is, amit a szülők közül sokan megtesznek, hogy a kiságy matracát alsó állásba teszik és pár ágyrácsot kivesznek.

A francia szülők kijönnek a gyerekszobából, lefektetés után és nem várják meg, hogy a kicsik elaludjanak. Felhívják figyelmüket arra, hogy a közös idő lejárt, most a felnőttek ideje következik. Ezt magam is így tartottam és tartom helyesnek, de arról nem ír Druckermann könyve, hogy a francia 1-3 éves gyerekek próbálkoznak e vízivással, ismételt pisiléssel, kérik- e rendszeresen ebben az értékes felnőtt időben a szüleiket, hogy takarják őket ismét be. Úgy tűnik, nem, amin magam nagyon elcsodálkoztam. Bár visszaemlékezve a kisgyermekes szülők igényeire ezt nagyon szerettem volna.

Még egy utolsó érdekes kérdés a hálózsák használatát illeti. Kultúránkban minden szempontból optimális. Védi a derekat, nem húzhatja a fejére a kisgyerek a takarót. Az ügyesebbje szalad és átmászik az ágyrácson benne, és nem éli meg az akadályoztatását. Magam is ebben hittem, mígnem az egyik unokám ezt másképp gondolta. Úgy tűnik, vannak gyerekek, akik nem szeretik és nem tűrik a bezártságot. Náluk eltérő alvásleleményesebb megoldásokat kell alkalmazzunk. Bár ez itt nem a reklám helye egy gyermekorvos édesanya is részt vett a cseppke termékek fejlesztésében, melyek ezekre az élethelyzetekre is megoldást kínálnak.

Egy utolsó jó tanács.

A kisgyermek mozgásigénye jóval nagyobb, mint a felnőtté. Még akkor is, amikor csak mászni tud, vigyük sokat szabad levegőre és megfelelő ruházat segítségével biztosítsuk a szabadban való mozgását. Ne aggódjunk attól, hogy piszkos lesz a keze! Az egészséges immunrendszere fejlődéséhez szükség van bizonyos mennyiségű piszokra. A már totyogó és járó kisgyermeknek pedig napi több óra szabad levegőn tartózkodás és mozgás biztosan segít abban, hogy elfáradjon és nyugodtan aludjon, mind délután, mind éjszaka.

Dr. Rosdy Beáta  

  1. RÉSZ >>>>                                         2. RÉSZ>>>>

 

HÁNY CSILLAGOT ADNÁL A CIKKRE?
Összes szavazat: 3 Szavazatok átlaga: 3.7

 



Close
Read more:
heg
Lesz-e heg a műtét után?

A válasz röviden így szól: Igen, lesz. Műtét előtt szinte mindig felteszik a kérdést: „Hogyan fog kinézni a...

MRI1
MRI készülék

  Kérjük Ön is vállaljon szerepet az első gyerek MRI létesítésében adója 1 %-ának felajánlásával a Heim Pál...

Close