Főmenü

Biciklizz okosan!

biciklis sérülések

Utolsó frissítés:

Itt a nyár! Lassan előkerülnek a rövidnadrágok, a focilabdák és a biciklik is. A nagyobbak már saját biciklivel tekernek, a kisebbeknek ott a kényelmes és biztonságos gyermekülés.

Mielőtt felülnénk kerékpárunkra, érdemes a téli pihenés után átnézni, vagy szakemberrel átnézetni a család összes biciklijét.

Ismételten ellenőrizzük le, hogy a KRESZ által előírt minden felszereléssel fel legyünk szerelkezve.

Így nem csak a rendőr nem büntet meg, de sokkal biztonságosabban tekerhetünk!

– Előre fehér színű fényvisszaverő, és fehér vagy sárga lámpa is kell!
– Hátulra piros lámpa és piros fényvisszaverő
– Borostyán sárga küllőprizma az első kereken 2 db (vagy abroncson lévő reflexcsík)
– Csengő
– Két egymástól függetlenül működő fék.

Ezek kellenek minden esetben. Lakott területen kívül ezen felül szükséges láthatósági mellény és sisak használata is a KRESZ szerint.

Biciklis sérülések elkerülése

WP_20150607_12_08_07_Pro (2)A gyerekekre minden esetben érdemes sisakot adni, mert biciklis balesetek után a leggyakrabban agyrázkódás miatt kell kórházba vinni őket. A jól felhelyezett sisak nem csak az agyrázkódás megelőzésében fontos, de használatával fejsebeket is elkerülhetünk.

Ha a gyerekek akár már a kismotoros korban megszokják, hogy sisakkal közlekednek, akkor később sem lesz probléma ezzel.

Biciklis balesetekben a másik legjelentősebb sérülésforma az eleséskor kitámasztó kéz sérülése. Leginkább csukló, alkari zúzódásokat, töréseket látunk, melyek elmozdulásmentes esetben gipsszel, bonyolultabb esetben műtéttel kezelhetőek.

Ennek megelőzése nehezebb, de gyerekeket lehetőleg biztonságos terepen engedjünk önállóan biciklizni, ahol nem kell olyan sokfelé figyelniük. Erre a közparkok kiválóan alkalmasak. Ha mégis bicikliúton vagy főút mellett tekerünk, a felnőtteknek kell figyelnünk, és időben szólni, hogy mire vigyázzanak.

Kisebbeket bicikliülésben tudunk biztonságosan szállítani.

A KRESZ ezt is részletesen szabályozza, hogy a vezetőt ne akadályozza a szabad kilátásban, és hogy a kormány mozgását ne akadályozza, az egyértelműnek tűnik. A szabályok azt is leírják, hogy a gyermekülés súlypontjának a bicikli hosszanti szimmetriasíkjában kell lennie, és nem takarhatja el a lámpákat.

Ezeknél fontosabb, hogy a gyermeket az ülésbe be kell kötni olyan rendszerrel, melyet sem kioldani, sem abból kibújni nem tud!

Biciklizz okosan!Az ülésnek rendelkezni kell kapaszkodó, lábtartó rendszerrel és a gyermek lábát a küllőktől el kell határolnia. Nem is gondolnánk, de ez igen fontos egy gyermekülésnél! Biciklin szállított gyermekeknél a leggyakoribb sérülés, hogy a gyermek lábát „bekapja a küllő”. Első pillanatban sokszor csak bokatáji duzzanat látszik. Ilyen esetben gyermektraumatológián minden esetben készül röntgen, de mivel a sérülés összetettebb – mintsem egy egyszerű bokazúzódás – minden esetben kapnak a gyermekek gipszet is. Ebben az esetben ugyanis a zúzódáson túl ferde irányú erőhatás is éri a bokát, mely a bőrt ellátó kis ereket károsíthatja, így később bokatájon súlyos bőrelhalást okozhat. A sérülés utáni 5-10. napon tudjuk felmérni, milyen fokú a bőr károsodása, addig mindenképpen szükséges a tehermentesítő gipszsín használata.

A biciklizés összetett dolog, nem elég a KRESZ szerint rendesen felszerelt biciklivel hajtani, tudni kell a szabályokat, folyamatosan figyelni kell a környezetünket, és gyorsan kell tudni reagálni kialakult közlekedési helyzetekre. Egy gyermek, ha már tud „tekerni” nem biztos, hogy „biciklizni” is tud. A szülők, felnőttek felelőssége, hogy a gyermekek megtanuljanak biciklizni.

Dr. Prokopp Tamás