A gyermekkori elhízás kivizsgálása és gyakorlati tanácsok

gyermekkori elhízás kivizsgálása

Előző cikkünkben az életmóddal összefüggő elhízáshoz vezető okokat és az elhízás következményeit vettük sorra, az alábbiakban pedig a kórházi kivizsgálás menetét ismertetjük és gyakorlati tanácsokkal szolgálunk a fogyás érdekében.

A kórházi kivizsgálás menete

Egy egyhetes kivizsgálási program keretein belül igyekszünk mi is támogatást nyújtani az érintett családoknak. Ennek során először részletesen felvesszük a kórtörténetet, kitérve a családban előforduló betegségekre, a család étkezési, mozgási szokásaira, a gyermek hossz és testtömeg fejlődésére. A laborvizsgálat során kizárjuk az endokrinológiai kór okokat, ellenőrizzük a cukorháztartást és a vérzsírokat. Testsúlymérés mellett részletes testösszetétel vizsgálatot is készítünk. Esetleges magas vérnyomás betegség kizárása végett 24 órás vérnyomásmérést végzünk.

A szülők bevonásával részletes dietetikai oktatáson vesznek részt a gyermekek, és pszichológiai felmérést is történik. A gyermekek a kórházban diétás ételeket kapnak, emellett minden nap egy órán át mozognak gyógytornász segítségével. A nálunk töltött egy hét alatt a motiváló környezet, a hasonló helyzetben lévő kortársak hatására biztató javulás jön létre, mind pszichésen, mind fizikálisan. 

A gyermekeket ezt követően is rendszeresen visszahívjuk kontroll vizsgálatokra.

A kivizsgálásra időpont egyeztethető: 061 459 9100 / 1113. Háziorvosi beutaló szükséges.

Mit tehetünk? – gyakorlati tanácsok

Végezetül igyekszünk könnyen betartható, hasznos tanácsokkal szolgálni.

1.Az első és legfontosabb: ha valódi sikereket akarunk elérni, az egész család váltson életmódot.

• Gyermekünk könnyebben tér át az egészséges ételekre és mozog többet, ha példát mutatunk neki.
• A közös családi étkezések és közös családi sportolás is váljon szokássá.
• Kerüljük a feldolgozott ételeket, készítsünk minél több ételt otthon.

gyermekkori elhízás kivizsgálása2.Egészséges étkezési szokásokat alakítsunk ki az egész család számára!

• Térjünk át napi ötszöri étkezésre, de legalább három főétkezésre, lehetőleg mindig ugyanabban az időpontban. Hagyjunk elegendő időt az étkezésekre és minél több étkezés történjen családi körben.
• Ne nassoljunk az étkezések között.
• Minden főétkezés tartalmazzon nyers zöldséget.
• A gyümölcsök közül a szőlő, banán, ill. a magas gyümölcscukor tartalmúak kerülendőek.
• Pékáruk közül teljes kiőrlésűt válasszunk.
• Reggel kerüljük a tejet, ill. minden egyéb gyorsan felszívódó szénhidrátot, pl. a gyümölcsöket is.
• Gyorsan felszívódó szénhidrátokat a közti étkezések alkalmával fogyasszunk, mellé mindig együnk lassan felszívódó szénhidrátot is, pl. teljes kiőrlésű kekszet.
• Alacsony zsírtartalmú tejtermékeket, sovány húsokat válasszunk, kerüljük a rántott ételeket.
• Kerüljük a magas koleszterin tartalmú ételeket, tojássárgájából mértékkel fogyasszunk.
• Napraforgóolaj helyett főzzünk olivaolajjal.
• Hetente egyszer kerüljön az asztalra hal is.
• Ne együnk túl nagy adagokat, használjunk kisebb tányérokat.
• Minél több vizet igyunk, a cukros italokat teljes mértékben iktassuk ki.
• Hozzáadott cukrot tartalmazó ételeket, italokat ne fogyasszunk.
• Mindig olvassuk el figyelmesen a termékek összetevőit, a diabetikus termékek is sokszor nem megfelelő összetételűek!
• Készítsük el a gyermek kedvenc ételét egészségesebben: tészták esetén együnk teljes kiőrlésű durumtésztát, krumplik esetén sült krumpli helyett héjában főtt krumplit. A kedvenc recepteket is néhány egyszerű módosítással egészségesebbé lehet varázsolni. Sütemények készítésénél cukor helyett használjunk eritritet.
• További hasznos tanácsok olvashatóak a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége Okostányér táplálkozási ajánlásában.

3.Mozogjunk minél többet!

• A gyermekek számára napi 60 perces közepesen intenzív-intenzív testmozgás ajánlott a hét minden napján.
• Segítsünk gyermekünknek olyan aktív mozgásformát találni, amit szívesen csinál.
• Építsük be szülőként is a napi rutinunkba a testmozgást, bátorítsuk gyermekünket, hogy tartson velünk.
• A mindennapi közlekedés során sétáljunk többet, használjunk biciklit.

4.Csökkentsük a képernyő előtt eltöltött időt!

• Két év alatti gyermekek számára egyáltalán nem javasolt a tévézés.
• A tévézéssel, videojátékokkal, az interneten eltöltött idő ne legyen több napi két óránál.
• A képernyő előtt ne együnk.

5.Beszéljünk gyermekünkkel az egészséges életmód előnyeiről, mutassunk neki példát!

• Reális célokat tűzzünk ki, olyan változtatásokat vezessünk be, melyek hosszú távon is fenntarthatóan.

Dr. Hajósi-Kalcakosz Szofia

                                                                                                                                          előző rész >>>>>>

Felhasznált irodalom
Mayo Clinic: Childhood obesity, 2017
Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége,
Okostányér
www.medscape.com

 

HÁNY CSILLAGOT ADNÁL A CIKKRE?
Összes szavazat: 2 Szavazatok átlaga: 5

 






Close
Read more:
gyermekkori nagyothallás
Gyermekkori nagyothallásról

Gyermekkori nagyothallás Az egészséges emberi fül 400.000 különböző hangot képes megkülönböztetni. A hallás a legközvetlenebbTovább

szoptatás9
Szoptatásról kicsit más szemmel

Az élet egyik legszebb és legtermészetesebb dolga, ha az Édesanya anyatejjel tudja táplálni gyermekét. ATovább

Close