Aktivitás és figyelemzavar – ADHD – diagnosztika és kezelése
Ahogyan a korábbi cikkünkben ismertettük az aktivitás és figyelemzavarnak számos tünete lehet, melyek, amennyiben elég súlyosak, kimerítik a diagnózis kritériumait. Ekkor azonban jogosan merül fel a kérdés, mit tegyünk, hogyha ezeket a tüneteket észleljük, akár szülőként vagy pedagógusként.
Az első lépés, amennyiben felmerül egy gyermeknél az ADHD gyanúja a Pedagógiai Szakszolgálat, régebbi nevén Nevelési Tanácsadó felkeresése. Itt megfigyelik a gyermeket, részletes interjút vesznek fel a szülővel és döntenek arról, hogy szükséges-e, hogy gyermekpszichiáter lássa a gyermeket.
Gyermekpszichiáterre, tehát orvosra két okból lehet szükség.
Az egyik, hogyha a tünetek olyan súlyosak, hogy a Pedagógiai Szakszolgálatban felmerül, hogy az ADHD kezelése során gyógyszer szükséges a gyermeknek.
A másik, amennyiben a Pedagógiai Szakszolgálat javasolja, hogy a gyermek speciális nevelési igényű (SNI státusz) legyen. A megyei szintű Szakértői Bizottságokban fontos, hogy orvos lássa a gyermeket vagy tovább küldjék vizsgálatra, mielőtt megkapja az ADHD diagnózist.
Az ADHD kezelése hat év alatt:
Amennyiben a gyermek még nincs hat éves, gyógyszer csak extrém súlyos esetekben jön szóba. Ebben a korban a leginkább megfelelő kezelési mód az ADHD kezelése során a játékos fejlesztés. Elsősorban mozgásfejlesztésről van szó, ugyanis az izomrendszer az egyensúlyozó szervrendszeren keresztül szoros kapcsolatban áll az idegrendszerrel, így az izommozgáson keresztül hathatunk az agy fejlődésére.
Minden mozgás jót tesz a gyerekeknek, minden életkorban, de főleg kisebbeknél a célzott mozgásterápiát, alapozó tornát, TSMT-t javasoljuk, DSZIT-et, HRG-t javasoljuk.
A TSMT egy strukturált feladatsor, egyénileg és csoportos formában is elérhető fejlesztés. Az egyéni forma előnye az otthoni gyakorlás lehetősége, de nem javasoljuk, hogyha ez túl nagy feszültséget okoz a szülő-gyermek kapcsolatban.
A HRG vízben zajló mozgásos fejlesztés, a DSZIT mellett pedig az szólhat például, amikor egy gyermeket rendkívül nehéz feladathelyzetben tartani, mivel itt kevésbé kötött a feladatsor, a gyermek szabadon választhat a felkínált játékeszközök között.
Hat év felett:
Ebben az életkorban a mozgásfejlesztés szerepe háttérbe szorul, egyrészt mert nem olyan hatásos már, mint korábban, másrészt, mert sokszor azok a gyerekek, akiknél kicsi koruk óta fenn áll az ADHD és még mindig erős tüneteik vannak, már elérték azt a szintet a fejlődésben, amely csupán mozgásfejlesztéssel elérhető. Azonban ebben az életkorban is javasoljuk mozgásterapeuta felkeresését. Egy tapasztalt terapeuta ellenőrzi a mozgásfejlettség állapotát, hogy leépültek-e azok a csecsemőkori reflexek, melyeknek már le kellett volna épülniük ebben az életkorban és ennek alapján ő tud szakszerű javaslatot adni arra nézve, hogy érdemes-e belevágni vagy folytatni az ilyen jellegű fejlesztést.
A sport azonban, a fejlesztéstől függetlenül nagyon fontos az ADHD-s gyermekek számára (is) minden életkorban. Elsősorban az egyéni sportokat tartjuk ideálisnak az ilyen gyermekek számára, ugyanis csapatban együttműködni nekik sokkal nehezebb lehet, mint a többi társuknak, így könnyen elveszhet a mozgás okozta siker és öröm érzése. A falmászás, vívás, küzdősportok mind nagy koncentrációt igénylő, de egyben szórakoztató sportágak, melyek kiválóan fejlesztik az agy figyelmi funkcióit. Speciális sportklubok is elérhetőek, ahol külön ADHD-s gyermekeknek indítanak csoportokat, pl. HiperSE, Hópárduc Egyesület.
Amennyiben a tünetek komolyabb funkciózavart okoznak, szükséges lehet gyógyszeres kezelés.
Ma Magyarországon két gyógyszer van forgalomban, mely kifejezetten az ADHD tüneteinek a kezelésére szolgál, az egyik a Ritalin a másik a Strattera nevű gyógyszer. A Ritalin egy rövid hatású készítmény, mely a bevételt követő negyed óra múlva már általában hat, és a bevételtől számítva nagyjából 4 órán belül kiürül.
Van egy elnyújtott hatású változata, mely 8 óráig a szervezetben marad, az úgynevezett Ritalin LA, azonban a nap végére ez is kiürül a szervezetből. Ez azt jelenti, hogy nem szükséges hétvégén vagy a szünidőben szedni, csupán azokon a napokon, amikor a gyermek komolyabb koncentrációs terhelésnek van kitéve.
A Strattera egy antidepresszáns származék, amely más módon segít a gyermekeknek. Hátránya, hogy minden nap kell szedni és hatása nem látszik azonnal, 2-3 hónapot kell várni a kívánt hatás megjelenéséig. Előnye viszont, hogy egész napos hatást biztosít, így azoknak a gyermekeknek és családjaiknak, ahol az ADHD-s tünetek nem csak az iskolában, hanem otthon is megjelennek ideális választás lehet.
A fentiekben röviden próbáltuk összeszedni az első szükséges lépéseket, amennyiben felmerül, hogy a gyermek ADHD-s. A minél korábbi diagnózis nagyon fontos, hiszen megfelelő fejlesztéssel csökkenthetjük a későbbi gyógyszeres kezelés szükségességét, megfelelő gyógyszereléssel pedig a társbetegségek kialakulását. A gyógyszeres kezelésről, valamint a társbetegségek kialakulásáról a későbbiekben írunk majd.
Dr. Rigler Ilona, Dr. Bognár Fanni
Felhasznált irodalom:
American Psychiatric Association DSM-5
Vikár András,Vikár György. Dinamikus Gyermekpszichiátria