Főmenü

Amire a gyerekeknek az egészséges lelki fejlődéshez szükségük van

egészséges lelki fejlődéshez

Az újszülöttel, a gyermekekkel a foglalkozás, törődés már megérkezésük előtt megkezdődik,

már akkor, amikor a leendő szülők elhatározzák, hogy egy vagy több gyermeket szeretnének. Attól a pillanattól kezdve tervezgetnek, fantáziálgatnak. A fantáziálás főleg a leendő gyermekre vonatkozik, a tervezés a teendőkre, a közös, új élet berendezésére.

Ahhoz hogy a család harmonikusan fejlődjön, szükséges, hogy az újszülött és a már meglevő családtagok igényeit a lehetőségekhez mérten egyaránt figyelembe vegyük.

Egészséges lelki fejlődéshez a gyermekek legfontosabb, szükségletei:

1, az érzelmi biztonság
2, a megfelelő élettér
3, a táplálkozás
4, az alvás

Az érzelmi biztonság megteremtése:

Tudjuk, hogy a gyermekek egészséges fejlődéséhez elengedhetetlen biztonságérzetük megteremtése. Ezt elsősorban a meleg, szeretetteljes, feltétel nélküli elfogadást közvetítő, megfelelő érzelmi kapcsolatok biztosítják. A család minden tagjának fel kell készülnie az új „jövevény” érkezésére. Ha vannak testvérek, jó, ha már a várandóság alatt beszélgetünk velük a leendő testvérről, bevonjuk őket a tervezgetésbe: pl. hogy hívják majd a kicsit, hol legyen az ágya. Fontos, hogy a szülők és a gyerekek is tudják, hogy a kicsi sok örömöt, de sok gondot is jelent majd mindenki számára. Bár kezdetben az újszülött sokkal inkább az anyjára utalt, fontos, hogy mind az apa, mind – ha már vannak –, a testvérek is az első perctől részt vehessenek a baba körüli teendőkben.

Az egyik elsődleges feladat annak elképzelése, hogy hol fogjuk az új jövevényt elhelyezni, a megfelelő lakóteret, életteret kialakítani számára.

csecsemő

Mikor már kúszik-mászik, lehetőleg készítsünk el egy sarkot, és ott a földön lehessenek a játékai, illetve olyan magasságban, hogy elérje. Az elkerítés lehetőleg jól rögzített farács legyen, ami a felállás megtanulásában, gyakorlásában segíti, de nem akadályozza a kilátásban, abban, hogy a felnőttel kölcsönösen szemmel tarthassák egymást. Ezzel a gyermek magára maradottságának érzését csökkentjük.
Ügyelni kell, hogy a konnektorokon védődugó legyen. Amikor már ceruzát, zsírkrétát vesz a kezébe, nagyon jó, ha egy nagy táblát tudunk elhelyezni, vagy a falra több rétegben csomagolópapírt tudunk erősíteni, hogy firkálhasson.

Fontos, hogy már pici korától lehessen egy kincses ládája vagy fiókja,

amiben gyűjtheti az általa fontosnak tartott dolgokat. Ez teljesen képezze az ô tulajdonát, tudja, érezze, hogy tiszteletben tartjuk, nem nyúlunk bele. Legfeljebb ha már kifolyik belőle a „kincs”, biztassuk a gyereket, hogy mi nem bántjuk az ő dolgait, de ennek fejében neki is be kell tartania a szabályokat: nem terjeszkedhet a kincsekkel. Attól kezdve, hogy hobbijuk, majd „ideáljuk” kezd kialakulni, számolni kell azzal, hogy ezek képeivel lesz tele a fal. Sok szülőnek nem tetszenek ezek a képek, de végül is az a cél, hogy a gyerek jól érezze magát otthon, szeressen otthon lenni. A képek elfogadása is beletartozik gyerekünk elfogadásába, és nagyon sok esetben, ha a gyerek ezt abból is érzi, hogy még a képeit is megtűrik, nem is lesz olyan fontos többé a kép. Ahol egy vagy több, már otthon lévő gyerekhez visznek még egy testvért, ott nagyon fontos, hogy együtt tervezzenek, együtt készítsenek helyet a kis jövevény számára.

Jó, ha figyelembe tudjuk venni gyerekünk kéréseit, ötleteit,

tesók

mert ezzel megelőzhetjük, vagy legalábbis csökkenthetjük a féltékenységet, és így ő is nagyobb örömmel várja a testvér érkezését.

Amikor valamennyi családtag érdekének figyelembevételére törekszünk, azt jól csak úgy tudjuk megoldani, ha kialakítunk egy napirendet, amely rugalmas, s amelyhez alkalmazkodni lehet. Újszülött esetében „engedékenyebbek” vagyunk, bizonyos határok között alkalmazkodhatunk a gyermek étkezési igényeihez.

De már ekkor is segíthetünk neki a napirend kialakításában, pl. a rendszeres levegőztetés, a „családi együttlét” és a fürdetés nagyjából állandó időpontjával. A napirend a későbbiekben is több szempontból fontos a gyermekek számára. Egyrészt gondolnunk kell arra, hogy a kisgyermekek mennyire kiszolgáltatottak a felnőttek világának: velük mindig akkor és úgy történnek a dolgok, ahogy a szüleik akarják. Jó tehát ha van legalább időbeli kapaszkodó az életükben, ami lassan reflexszerűvé válhat, s ezzel megkönnyítheti a gyermek számára a tájékozódást.

Másrészt fontos a kisgyermekeknek a napirend azért is, mert az idő fogalom nagyon nehezen, és későn alakul ki, a nagyjából állandó napirend ezt a folyamatot elősegíti.

Dr. Rigler Ilona