Mesével és alkotással a sikeresebb társas kapcsolatokért

meseterápia

„Hogyan gyűjtsük össze a Nap sugarait” – Mesével és alkotással a sikeresebb társas kapcsolatokért

Egyre több gyermek kerül hozzánk, a Heim Pál Kórház Mentálhigiéniai Ambulanciájára, olyan panaszokkal, hogy nincsenek barátai, nehezen illeszkedik be a kortárs közösségbe.

Sokan közülük perem helyzetben vannak az osztályukban, bántások céltáblájává válnak, míg másoknál olyan komoly magatartási problémák jelentkeznek, hogy az iskola a magántanulóságot kezdi szorgalmazni. Mindezek hátterében nagyon sok oki tényező állhat, melyek azonosítása nélkülözhetetlen a hatékony segítségnyújtáshoz.

Az esetek túlnyomó részében azonban a magántanulóvá tételt a lehető legrosszabb alternatívának gondoljuk, amit egy ilyen helyzetben tehetünk egy gyermekkel.

Az iskolai közeg az egyik legfőbb színtér (a család után), ahol a gyerekek a szociális készségeket

(pl.: másokkal való együttműködés, másokhoz való kapcsolódás, társas helyzetekben való eligazodás képessége stb.) tanulhatják, gyakorolhatják. Ha erre gyerekként nincsen lehetőségük, akkor felnőtt korukban jelentős hátránnyal indulnak majd a társadalmi szerepvállalás és általában a társas kapcsolatok kialakítása, fenntartása terén, bármilyen jó képességgel rendelkeznek is egyébként.

A fejlődéslélektanból régóta ismert (Frenkl- Rajnik, 2012), hogy a hetedik életévtől kezdve a társkapcsolatok fejlődésében fordulat áll be, változik a kötődések tendenciája.

A szülőhöz való kötődés kizárólagossága oldódik, és a gyerekek a kortársak felé fordulnak. Az iskoláskorba lépve a gyerekek jelentős mennyiségű időt kezdenek a felnőttek közvetlen felügyelete nélkül, a társaik társaságában tölteni. Egy egészségesen fejlődő kisiskolás egyre inkább kezd elfordulni a felnőttektől, és a korabeli gyerekek társaságát keresi. A kortárs csoportban való részvétel nagyon fontos ebben az időszakban, mert elősegíti a kommunikációs készségek fejlődését, mások nézőpontjának megértését, és a másokkal való együttműködés magtanulását.

Mindezeket figyelembe véve, jól érthető, hogy miért gondoljuk, hogy az említett készségeknek a hiányosságait csoportos terápiás helyzetben lehet leginkább korrigálni, fejleszteni, erősíteni. A hozzánk kerülő gyerekeknél sokszor tapasztaljuk, hogy igen rossz tapasztalatokkal rendelkeznek a csoportos helyzetekkel kapcsolatban, ezért különösen fontos, hogy olyan módszerrel dolgozzunk, amivel vonzóvá tehetjük számukra a részvételt.

Az általunk szervezett szociális készségfejlesztő csoporton alapvetően a képzőművészeti-terápiában alkalmazott technikákra, valamint a meseterápia eszköztárára építünk.

A művészetterápia hatékonyságának egyik alapvető eleme, többek között az alkotás gyógyító erejében rejlik. Emellett a nonverbális technikák olyan gyermekek esetében is megnyitják az önkifejezés lehetőségét, akiknél ez verbális úton nagymértékben akadályozott. A mese azon túl, hogy tematikus keretet ad a csoportmunkának, „egy olyan történet, amelyben a hősnek meg kell dolgoznia a célja eléréséért” (in: Boldizsár, 2010). A mese megmutat egy konfliktust, és annak egy lehetséges megoldási módját, ez által indirekt módon, egy mintát kínál a gyerekeknek.

negyed nap

fél nap

háromnegyed nap

nap

Az eddigi csoportjainkon 11-12 éves gyerekek vettek részt, akiknél a vezető tünet a beilleszkedési nehézség,  illetve a kortárs kapcsolatok kialakításának akadályozottsága volt.

meseterápiaA foglalkozásokat a nyári szünetben tartottuk, hétfőtől péntekig, napi 5 órában, pszichológusok vezetésével, zárt csoport formájában. A legutóbbi csoportunk tematikus keretét a Mese a Napról című lapp népmese köré szőttük. A foglalkozások céljaként a gyermekek kommunikációs- és együttműködési képességének erősítését határoztuk meg. Ehhez olyan feladatokat találtunk ki, mint például közös kosárfonás (amiben az említett mesében a nap egy sugarát elhozza a főhős), házépítés papír hulladékból, majd közös városépítés az egyénileg elkészített házakból, és végül a csoport zárásaként „házavató buli” szervezése, melyhez a gyerekek készítettek kókuszgolyót és limonádét, mellyel aztán „megvendégelték egymást”.

A sikeresen teljesített feladatokért minden nap megszerezhették a „Nap egy darabját”, így az utolsó nap végére felkerülhetett a falra a teljes, közösen megszerzett, ragyogó Nap.
süteményes asztalA foglalkozásaink nem folyamatosan működnek, de tőlünk telhetően igyekszünk minél több csoportot indítani, amennyiben igény van rá, de adott esetben várnia kell a szülőnek, illetve a gyermeknek a következő csoport indulásáig.


A tapasztalataink igen pozitívak, a gyerekektől, és a szülőktől is pozitív visszajelzéseket kaptunk.

Az első csoportunkon több olyan gyermek vett részt, akik az előző tanévben magántanulók voltak. Jelenleg, információink szerint, mindegyikük iskolába jár.

Nyitrai Mónika

Segíts az információ terjesztésében. Oszd meg a cikket ismerőseiddel is!