AAT – Állat-asszisztált terápia II.rész

AAT - Állat asszisztált terápia

Az I. részben áttekintettük az állatok bevonásával zajló tevékenységek történetét, a fő fogalmakat.

A szakirodalom alapján az állat-asszisztált aktivitás (AAA) és állat-asszisztált terápia (AAT) hatékonyan alkalmazható prevenciós, kezelési, vagy fejlesztő céllal, amely során rövid és hosszú távú fizikális, érzelmi, szociális és kognitív hatásokat érhetünk el.

Alkalmazási területek

A leggyakrabban látogatói programok (AAA) helyszínéül szolgáló szociális, ápolói otthonokon kívül az orvosi gyakorlatban is egyre szélesebb körben hívják segítségül a terápiás állatokat, például kórházakban, rehabilitációs vagy hospice intézményekben. Ortopédiai és a neurológiai betegségek (pl. gerincvelősérülés, stroke) rehabilitációjába az AAT hatékonyan beilleszthető. A gyógytorna vagy a pszichológiai támogatás részeként, a megváltozott testképhez való alkalmazkodás és a társadalomba való visszatérés során is eredményesen alkalmazható. Daganatos és krónikus betegek kezelésénél, illetve hospice osztályokon a vizsgálatok szerint a terápiás állat lelki támaszt jelent, javítja a páciensek együttműködését, enyhíti a nagy megrázkódtatással járó helyzet okozta stresszt. E pozitív hatások a hozzátartozóknál és az egészségügyi személyzetnél is érvényesülnek. Több esetben leírták, hogy fájdalmas beavatkozások során, vagy műtétet követően a páciensek kevesebb fájdalomcsillapító gyógyszert igényeltek. Az elmegyógyászatban a depresszió, a szkizofrénia, poszt-traumás stressz-zavar, míg a geriátriában (idősek gyógyítása) az Alzheimer-kór, a memóriazavarok kiegészítő kezelésében alkalmazzák az AAT -t.

Állat asszisztált terápiaGyermekek

Gyermekeknél az elsődleges megelőzés részeként az állatok hozzájárulhatnak az egészségtudatos életmód elsajátításához, a természet megismerésének és szeretetének közvetítőjeként. Az állat motiváló tényezőként hat a páciensekre, különösen a gyermekekre, ezért széles körben terjedt el az AAT alkalmazása a korai fejlesztés és a gyógypedagógia területén. Az önmagában esetleg unalmasnak tűnő és fárasztó gyógytorna, sérült gyermekek esetén a végtagok mozgatása, ujjak kinyújtása, vagy egy labda eldobása is komoly feladat lehet. Mindez egy barátságos állat jelenlétében könnyebben és akár többször is végrehajthatóvá válik. A közös labdajáték, az ügyességi feladatok végrehajtása során a finom- és nagy motoros mozgás, a koordináció, az egyensúly-érzékelés mellett a kitartás és az állóképesség is javítható. Az érzékszervi funkciókat tekintve a terápiás állat szívdobogásának megfigyelése a hallásos élményen túl ellazít, változatos bőringerek révén lehetőséget nyújt a tapintás, a hőérzékelés fejlesztésére, a különböző formák és anyagok felismerésére.

Állat asszisztált terápia

A gyermekek megtanulhatják többek között a testrészeket, a színeket, az állatok ápolásával kapcsolatos eszközöket és azok használatát. Az érzelmi hatások közül a stresszcsökkentés és az önbizalom növekedése különösen fontos az iskolai teljesítményszorongás enyhítésében. Az egymásra való odafigyelés, a türelem, az empátia és egyéb szociális készségek elsajátításában szintén segíthetnek a terápiás állatok. Autizmus spektrumzavarral élő gyermekeknél végzett AAT programok során többen számoltak be a verbális- és nonverbális kommunikációra gyakorolt pozitív hatásokról, illetve az agresszió csökkenéséről. A kognitív funkciókat tekintve a rövid- és hosszútávú memória, a koncentráció, az olvasás és beszéd gyakorlása, fejlesztése több vizsgálat alapján is hatékonyabb lehet állat-asszisztált edukáció során.

Megjegyzések

Az AAA / AAT módszer természetesen nem alkalmazható általánosan minden személynél. Figyelembe kell vennünk a páciensek általános egészségügyi állapotán kívül az állatokhoz fűződő viszonyát és esetleges félelmeit is. Különösen fontos a programok előtt a résztvevők megismerése, a foglalkozások megtervezése. A tapasztalatok szerint állatokat kedvelő személyek, gyermekek és idős páciensek a legfogékonyabbak az állat-asszisztált tevékenységek iránt. Az állat-asszisztált programokat illetően sokakban merül fel kérdésként az esetleges állatokról emberekre terjedő betegségek kockázata. A kutatások eredményei alapján az oktatási és egészségügyi intézményekben zajló AAA / AAT a megfelelő higiénés szabályok, a terápiás állatokra vonatkozó állat-egészségügyi intézkedések betartása mellett nem jelent fertőzésveszélyt.
Hazánkban az utóbbi években több állat-asszisztált terápiával foglalkozó szervezet alakult. Egyre szélesebb körben alkalmazzák az AAT -t, többek között gyermekek oktatása és fejlesztése során.
Számtalan kutyás, lovas program, egyéni és csoportos foglalkozás közül választhatunk. A döntés előtt azonban érdemes tájékozódni és felmérni a számunkra kínált lehetőségeket. Fontos kiemelni, hogy a megfelelő referenciájú szervezetek, és kizárólag a szükséges terápiás vizsgával rendelkező terápiás párosok közül válasszunk. Az érdeklődők számára gyakran van lehetőség bemutató foglalkozásokon való részvételre (gyermekrendezvényeken vagy óvódákban, iskolákban), ahol személyesen is megtapasztalhatjuk ennek a módszernek a légkörét. Dr. Zsoldos Amanda

előző rész>>>>>>

Forrás:

Zsoldos Amanda, Sátori Ágnes, Zana Ágnes (2014): Az állatasszisztált intervenció hatása gerincvelősérült személyek rehabilitációjában, ORVOSI HETILAP 155: (39) pp. 1549-1557.

Segíts az információ terjesztésében. Oszd meg a cikket ismerőseiddel is!