Semmittevés és az agyműködés
Egy új tanulmány jó hírrel szolgál a lusta, lazsáló, pihenni szerető embereknek.
Az eredmények alapján a semmittevés létfontosságú a tanulás szempontjából.
A Cambridge-i Egyetemen olyan szerkezetet rögzítettek patkányok fején, amellyel figyelni tudták a tanulásban és memóriában létfontosságú hippocampus 100 agysejtjének működését. A patkányok egy másfél méteres kifutóban szaladgálhattak, ehettek, pihenhettek. Amikor az állatok végigmentek a kifutón az idegsejtek a vártnak megfelelő aktivitást mutatták, egy bizonyos sorrendben „kisültek”. Amikor azonban megálltak pihenni, a kutatók meglepetésére, ugyanazok az agysejtek sültek ki csak fordított sorrendben, újra meg újra, és ráadásul egyre gyorsabban. Olyan volt, mintha az állat agya többször egymás után visszafelé újrajátszotta volna a korábban lezajlott eseményeket. Sőt, azt vették észre, hogy a visszajátszás időnként egybeesett dopamin termeléssel.
A dopamin az agy jutalom vegyülete, akkor szabadul fel például, ha az állat ételt talál.
Alaposabban tanulmányozva azt vették észre, hogy akkor szabadult fel a dopamin, amikor azok az idegsejtek sültek ki, amelyek korábban akkor dolgoztak, amikor az állat az étel közelében volt. Valószínűleg így rögzült az állat agyában az étel helye: „Ez az a hely, ami a legfontosabb.”
Ha ez a felfedezés beigazolódik emberek esetében is, annak nagy hatása lehet a tanulással kapcsolatos ismereteinkre.
Ezek szerint az az idő, amikor például a semmibe bámulva merengünk, létfontosságú lehet a korábban tapasztaltak, tanultak rögzüléséhez. Ez a felfedezés arra is magyarázatot ad, hogy miért tanulunk gyorsabban, ha tanulás közben rövid szüneteket iktatunk, és rámutat arra, hogy miért hiba ezeket a szüneteket kiiktatni, amikor tanulunk, vagy szellemi munkát végzünk.
Sőt ezek az eredmények arra is magyarázatul szolgálhatnak, hogy a hiperaktív gyerekeknek miért okoz olyan nagy nehézséget a tanulás.
A kutatók korábban azt is kimutatták, hogy a patkányok agya alvás közben is megismétli az idegsejtjei kisülési mintázatát, csak ezúttal a történéssel megegyező sorrendben. Valószínűleg ekkor rögzülhetnek tartósan az aznap tanultak.