Főmenü

Alvászavarok csecsemő- és gyermekkorban

alvászavarok

Utolsó frissítés:

„Az anyukák álmosak, amikor a gyerekek felébresztik őket?”

A címben idézett mondatot 2 éves lányom kérdezte tőlem, a három gyermekem mellett sokadik átvirrasztott éjszaka egyikén, amikor elhaló hangon megkértem, hogy aludjon szépen tovább. Abban a pillanatban hasított belém a felismerés, hogy a lányom mindkettőnket egyként érzékel! Így ha Ő nem álmos, akkor természetesen én sem vagyok az. Ettől a gondolattól természetesen én is felébredtem, és nagyon boldoggá is tett. Ezt követően könnyebben átvészeltem a továbbra is több részletben „átaludt” éjszakákat.

Gyakorló anyaként három esetben figyelhettem meg különböző alvási szokásokhoz vezető utat.

Az első gyermeknél mindenki „lábujjhegyen” jár, a lakásban lehetőleg csend honol. Ebben az esetben a csecsemő minden neszre felébred, a családtagok kénytelenek otthoni tevékenységüket a csecsemő alvási-ébrenléti időszakainak alárendelni, ha egy kis nyugalmat, csendet szeretnének.

A második gyermeknél ez már nem mehet tovább, mivel a nagyobb testvér örömében (bánatában) igen aktívan „tesz-vesz” a csecsemő körül. Amennyiben ez az elfogadható szinten marad, tapasztalatom szerint kifejezetten jót tesz az alvási szokások helyes kialakításában. Az ébrenléti időszakokat jól kitölti, elmarad, ill. lerövidül a „nyűgös” álmos időszak.

A harmadik gyermek esetében már szó sem lehet csendről, a lakásban folyton történik valami.

Amennyiben egy kiegyensúlyozott napi rendszer kialakul, megközelítően azonos napszakokban nyugalom biztosítható a csecsemő számára, az alvással kapcsolatosan kevés probléma várható.
Több gyermek esetében az a fontos, hogy a különböző életkorok miatt eltérő napirendeket össze tudjuk hangolni. A helyes alvási szokások mellett természetesen a rendszeresen, nyugalmas étkezések kialakítása is kiemelten fontos feladata az édesanyának, illetve a családnak.

Tegyük fel, hogy jól állítjuk össze a napirendet, van idő az étkezésekre – ekkor megfelelő étel is kerül az asztalra -, majd szépen, nyugalomban letesszük a gyereket aludni, és ő nyugodtan is alszik nappal, de csak és kizárólag nappal….

És akkor jön az éjszaka…

A gyerek megkezdi az éjszakai sírást. Ekkor jönnek a találgatások: Éhes? Tisztába kellene tenni? Szomjas? Talán beteg?…
Kezdetben még a saját kiságyában van a gyermek, többször kap enni, inni, kézben van egyre többet, majd a szülők maguk közé teszik, kizárólag őmiatta (talán egy kicsit már maguk miatt is). Innen már nehéz a visszaút.csecsemő a nagy ágyban alszik

Az alvás idejéhez kötődő jelenségekhez ismerni kell az alvás élettani jellemzőit.
Az alvásnak két különböző fajtája van: a REM-alvás (a gyors szemmozgások szakasza) és a non-REM alvás (a gyors szemmozgások nélküli vagy lassú hullámú szakasz). Az utóbbi alvás négy fokozatra osztható, melyek megoszlása a különböző életkorokban eltérő.

A gyermekkori alvászavarok nagyobb százalékban a non-REM fázisban jelentkeznek.
Ezekre jellemző lehet az izomtónus átmeneti változása, légzészavarok, bevizelés, különböző pszichés megnyilvánulások megjelenése. Gyermekkori gyakoribb előfordulásuk feltehetően kapcsolatos a gyermekkori alvás élettani jellemzőivel. Ezeket a történéseket orvosi nevükön parasomniás jelenségeknek nevezzük. Ezek leggyakrabban átmeneti jellegűek, az agy érésével enyhülnek, majd megszűnnek, gyógyszeres kezelést nem igényelnek.

Az alvászavarok beosztása:

Pavor nocturnus

Az iskoláskor előtti gyermekek 1-3 %-ában figyelhető meg. A későbbi életkorban „lidércnyomás” néven ismert. Jellemzői: a gyermek éjszakai mély alvásából hirtelen felébred, rettegés tölti el. Arca kipirul, szíve szaporán ver, gyorsan lélegzik, sír, gyakran kiabál. Ez az időszak néhány másodperctől akár percekig is eltarthat. Majd a gyermek elalszik, és másnap nem emlékszik semmire.

Somnambulismus-alvajárás

5-12 éves korban a gyermekek 15 %-ban figyelhető meg, az esetek felében pavor nocturnusszal kombinálódik. Ebben az esetben egy részleges ébrenléti állapotot tart fenn, ugyanakkor az agy elektromos aktivitása a mély alvásnak megfelelő képet mutatja.

Éjszakai izomrángás

Az elalvás idején észlelt finom izomrángások élettani jelenségek. Esetenként a végtagokra, de az egész testre is kiterjedhetnek. Gyakrabban figyelhetők meg csecsemőkön, 2 éves korra általában visszafejlődnek.

Légzéskimaradások előfordulása az alvás alatt

A csecsemőkorra veszélyes SIDS – hirtelen csecsemőhalál szindróma – emelendő ki ebben az esetben, mely a légzésszabályozás éretlenségével hozható összefüggésbe. Alvás alatt légzéskimaradáshoz vezethet.

Hypersomnia – a nappali ébrenlét kóros mértékű csökkenése

Különböző belgyógyászati, idegrendszeri, genetikai betegségek következménye lehet.

Insomnia – elalvási, átalvási nehézség, korai ébredés

Olyan személyeknél fordul elő, akik a felületes alvásból ismételten ébrednek fel. Kisdedkorban sok gyermek nehezen alszik el, ez normális jelenségnek tekinthető. Iskoláskorú gyermeknél szorongás, lelki megterhelés, tanulási nehézség okozhat ilyen zavart. Gyógyszerszedés, illetve ahhoz való hozzászokás is vezethet alvászavarhoz, de ez a gyermekeknél szerencsére ritkán fordul elő. Fontos a nyugalmas környezet biztosítása, az ébresztő tényezők kiküszöbölése, az alvás-ébrenlét ciklus megzavarásának elkerülése. Ugyancsak fontos az optimális hőmérséklet biztosítása. A túlzott meleg a SIDS-re hajlamosít.

alvó gyermek

Belgyógyászati osztályunkon alvászavarok megfigyelésével, illetve lehetőség szerint annak megoldásával is foglalkozunk.

Telefonon számtalan esetben keresnek fel. Igyekszünk hasznos tanácsokat adni a szülőknek. Leginkább azonban akkor tudunk segíteni, ha a gyermeket osztályunkon 2-3 napig megfigyeljük. Ezt egy belgyógyászati kivizsgálás egészíti ki az esetleges betegségek kiszűrése céljából. A csecsemőknél legtöbb esetben kizárólag a megfelelő környezet, a helyes napirend és a táplálási tanácsok betartása mellett az alvászavarok mérsékelhetők vagy megszüntethetők. Következetesség nélkül azonban nem lehet jó eredményt elérni! Előfordul, hogy egy betegség kapcsán borul fel a napi program, a gyermek felcseréli a nappal az éjszakával. Megszokta ugyanis, hogy a család a nap 24 órájában körülötte van, etetik, gondozzák, figyelik. Így neki teljesen mindegy mikor alszik.

Ilyenkor határozottan tartsuk a napirendet, míg ismét visszaáll a csecsemő az előző állapothoz. Ne etessük, itassuk éjszaka, mert fennáll a hozzászokás veszélye! Gyakran a környezetváltozás segít az alvási problémák enyhítésében.

A nagyobb gyermekek esetében már kevésbé jelentős a helytelen szokások kialakulása. Inkább a feszültségek, családi problémák, tanulási nehézségek okoznak alvászavarokat. A megoldás is ezeknek a helyzeteknek a felismerésén alapul.

A fentebb részletezett kóros alvási formák megfigyelése után tudunk a szülőknek véleményt adni gyermekük alvászavaráról.

Szerencsére legnagyobb százalékban ártalmatlan – és a kor előre haladtával spontán megszűnő jelenségekről van szó, melyek kezelést nem igényelnek. Adott esetben azonban további vizsgálatok elvégzését, illetve kezelést igényelnek. Ezért nagyon fontos, hogy minden szülő tisztában legyen gyermeke állapotával, mert egy testi, lelki és szellemi fejlődésben lévő szervezetnek a lehető legjobb körülményt kell biztosítani a jó eredmény eléréséhez.

Ehhez pedig a jó alvás elengedhetetlenül szükséges.

Dr. Scheuring Noémi