Szavak közül szabadulva

szavak közül szabadulva - lakat

A cikkünkben bemutatjuk, hogy egy, az ambulanciánkon tartott, egyhetes nyári csoportban, hogyan volt illeszthető terápiás gondolkodásunk, a gyerekek életkornak megfelelő szükségletekhez, igényekhez.

Minden nyári időszakban több turnus is megrendezésre kerül az ambulanciánkon.

Hétfőtől péntekig tartanak, a gyermekek életkorához és problémájukhoz igazított hosszúságban és intenzitásban. A táborok térítésmentesek, a szülők beleegyezésével és egyetértésével zajlanak, akik a turnusok végén a csoportvezetőktől visszajelzést kapnak gyermekük pszichés állapotáról és fejlődéséről egyaránt.

A csoportunkon 2015 nyarán 7.-8. osztályos gyerekek vettek részt, akik munkatársainknál már korábban egyéni terápiás ellátásban részesültek, és eljutottak az személyiségfejlődésüknek arra a szintjére, amikor már felmerülhetett, a csoportos keretek között végezhető, önismereti munka igénye is bennük.A csoport egy héten keresztül tartott a rendelőnkben reggeltől késő délutánig.

A tizenéves fiatalok ebben az életkorban még sokszor nehezen fogalmazzák meg a szavak szintjén, hogy mi zavarja őket, mi az oka az elakadásuknak, és gyakran ellenállnak a kívülről érkező megoldási javaslatoknak is.

Így az élményterápiás eszköztár segítségével, a saját egyéni és csoportos tapasztalataik által, próbáltuk meg őket olyan élményekhez juttatni, melyek segítségével megtapasztalhatták, hogy mik a legfőbb erősségeik, illetve miben szorulhatnak társaik vagy éppen a felnőtt világ segítségére.

Kezdetben a bemutatkozó szakaszban túlnyomó többségben verbális feladatokkal kellett megküzdeniük, mely néhányuk számára igen nagy nehézséget okozott.

szavak-puzzle-1020057_1280Mindez jól mutatja, hogy milyen sok érzés kavaroghat bennük ebben az életszakaszban, illetve, hogy még nem feltétlenül állnak készen az elköteleződésre. Hiszen valamit kimondani, megfogalmazni személyes döntés is egyben. Így a hét második felében már sokkal több olyan feladatot iktattunk be, melyek egyéni illetve csoportos munkát igényeltek, és közös élményekhez juttatták a csoport tagjait. Olyan feladatokkal, kihívásokkal kellett megküzdeniük, mint például egy tojáselkapó szerkezet készítése szalvétából és szívószálakból, vagy éppen egy jó nagy adag kókuszgolyó elkészítése és értékesítése a rendelő munkatársai körében, hogy az így befolyt összegből a következő érdekes közös programot legalább részben „saját keresetükből” tudják finanszírozni.

Érezhetően ennek a munkamódnak nemcsak csapatformáló ereje lett, hanem sokkal felszabadultabbakká is váltak a csoport tagjai,

mely hozzásegítette őket, hogy személyes problémáikat is fel merjék vállalni társaik előtt, akik a hallottakra igen érzékenyen tudtak reagálni. A csoportban bizalom ébredt, támogató közeg alakult ki.

Az 5 nap alatt számos kompetenciájuk is a napvilágra került, illetve szert tehettek a csoporttagok olyan tapasztalatokra is, melyek a hétköznapok során nem feltétlenül állnak a figyelmük fókuszában.

Mindez úgy zajlott, hogy közben nem kellett sokat beszélni, hanem a cselekedeteik beszéltek helyettük.

A záró napon egy szabaduló szobából kellett kiszabadulni, melynek sikerélménye remélhetőleg elkísérte a lányokat és a fiúkat a nyári szünet hátralevő részében, illetve kompetenciaélményük hozzásegítheti őket és családjukat az elkövetkező, sokszor viharokkal teli, kamaszkor átvészeléséhez.

Teller Judit, Urbán Szabó Krisztina

Segíts az információ terjesztésében. Oszd meg a cikket ismerőseiddel is!