Gyermek az intenzív osztályon III. – Intenzív terápiás beavatkozások II.

intenzív terápia

Nyugtatás, fájdalomcsillapítás, altatás az intenzív osztályon

Az intenzív osztályon a szoros megfigyelés része a fájdalom, vagy a fájdalom tüneteinek észlelése is a minél hatékonyabb fájdalomcsillapítás érdekében. A fájdalom csillapítására annak erősségétől függően szájon át vagy kúpban adagolható, erősebb fájdalom esetén injekció formájában a véráramba juttatható fájdalomcsillapítót alkalmazunk, illetve adhatunk gyógyszert a gerinccsatornába vezetett vékony csövecskén keresztül is, mindig a beteg számára megfelelő módon és erősségben. Nagyobb gyermekeknél lehetőségünk van arra, hogy a fájdalomcsillapítót a beteg egy gép segítségével – az orvos által megállapított határok között – saját magának adagolja, ezzel fokozva a gyermek kényelmét és csökkentve a kiszolgáltatottság érzését.

Minden esetben adunk fájdalomcsillapítót a kellemetlen, esetleg fájdalmas beavatkozások előtt, szükség esetén ezeket altatásban végezzük.

infuziokCsaknem valamennyi intenzív osztályon kezelt beteg részesül valamilyen mélységű nyugtatásban vagy altatásban. Az altatás lehet önmagában a terápia része (például elhúzódó, más módszerrel nem kezelhető epilepsziás görcsök, illetve súlyos koponyasérülteknél magas koponyaűri nyomás esetén), de legtöbbször azt a célt szolgálja, hogy a gyermek szenvedés nélkül elviselje a gépi lélegeztetést, a behelyezett eszközöket (lélegeztetőcső, erekbe vezetett kanülök, egyéb „csövek”), illetve ne távolítsa el azokat. A mellékhatások elkerülése érdekében törekszünk arra, hogy a gyermekek csak a feltétlenül szükséges ideig és a feltétlenül szükséges mélységű altatást vagy nyugtatást kapják. A szülők ezt abban láthatják, hogy állapotuk javulásával párhuzamosan a gyermekek fokozatosan egyre kevesebb ilyen szert kapnak, egyre éberebbé válnak.

A szülő jelenléte az intenzív osztályon – csapatmunka

Az intenzív osztályon fekvő gyermek szülei ugyanúgy a gyógyító csapat tagjai, ahogy az orvosok, ápolók, gyógytornászok, dietetikusok és mindenki, aki a gyermek gyógyulását segíti. Azonban mint egy bármilyen csapatban, a tagok szerepe más és más a gyógyulás folyamatának különböző állomásain. Amíg a gyermek állapota nagyon súlyos, gyakran megkérjük a szülőket, hogy minél kevesebbet érjenek a gyermekhez, ne nagyon beszéljenek hozzá, hiszen a gyógyszerekkel ebben a szakaszban éppen az a célunk, hogy minél nagyobb nyugalmat biztosítsunk a gyermek gyógyulásához.

Ilyenkor javasolni szoktuk, hogy a szülők menjenek éjszakára haza, aludják ki magukat, hogy energiát gyűjtsenek a következő szakaszra. A gyermek altatásának vagy gyógyszeres nyugtatásának csökkentésével egyre fontosabbá válik a szülők szerepe, jelenlétük csökkenti a gyermek nyugtalanságát, fokozza biztonságérzetét. Ahogy egyre kevesebb kanül és kábel vezet a gyermekhez (és a szülők is egyre jobban megbarátkoznak az intenzív osztályos környezettel), több és több lesz a lehetőség – az ápolókkal mindig egyeztetve – a gyermek ellátásában történő tevőleges részvételre.

Az Egészségügyi törvény paragrafusaival egybevágóan alapvetően támogatjuk és biztosítjuk a szülők jelenlétét, csak néhány esetben kérjük a látogatás teljes (pl. a szülő fertőző megbetegedése) vagy ideiglenes (pl. vizitek idején, a kórteremben végzett steril körülményeket igénylő beavatkozások, más betegek személyiségi jogainak máshogy nem biztosítható védelme) mellőzését.

Az intenzív osztály sikeressége jelentős részben az ott dolgozó és ott tartózkodó emberek együttműködésén múlik. Nagyon fontos szem előtt tartani, hogy a szülők, az orvosok, a nővérek, a gyógytornászok és a többi munkatárs is mind egy célért küzdenek: a gyermek gyógyulásáért. A jó csapatmunkához kölcsönös tiszteletre, odafigyelésre, őszinte és mindenre kiterjedő kommunikációra van szükség, amelyre az intenzív osztály minden dolgozója elkötelezett. Fontos, hogy a szülők érezzék azt, hogy minden az ő gyermekük érdekében történik, hogy a szülők merjenek kérdezni, merjék megosztani félelmeiket, kérdéseiket a nővérekkel és orvosokkal, mert csak ez lehet az alapja annak, hogy a hozzátartozók megértsék, mi miért történik.

Dr. Ivády Balázs/Dr. Schnur János

GYERMEK AZ INTENZÍV OSZTÁLYON I. – BETEGMEGFIGYELÉS

GYERMEK AZ INTENZÍV OSZTÁLYON II. – INTENZÍV TERÁPIÁS BEAVATKOZÁSOK I.



(Következő cikk) »



Close
Read more:
jobb osztályzat
Több kalória – jobb osztályzat

Az Amerikai Egyesült Államokban a tanulókat rendszeresen, központilag, standard tesztekkel felmérik. A tét az iskolákTovább

Lábtörés
Mit tegyünk baleset esetén?

A bajt jobb megelőzni, mert a már bekövetkezett eseményeket nem lehet meg nem történtté tenni.Tovább

Close