Főmenü

Amit a D-vitaminról tudni érdemes

D-vitamin

D-vitamin

A D-vitamin egy zsírban oldódó vitamin. Hormonnak és vitaminnak is tekintik, mivel a szervezet szintetizálni képes, és számos életfunkciónkban fontos szerepet játszik. A természetben kétféle D vitamin fordul elő: a nővényben keletkező ergocalciferol (D2), és a bőr faggyúmirigyeiben ultraibolya sugárzás (UV-B) hatására keletkező cholecalciferol (D3). A szoláriumok döntően UV-A sugárzást bocsájtanak ki UV-B helyett, ezért hiába barnul a bőr, D-vitamin a szolárium használata során nem keletkezik. Testünk tehát a D-vitamint napfény segítségével elő tudja állítani, ugyanakkor a táplálkozással is bevihetjük szervezetünkbe: májban, tőkehalmájban, halolajban, tojássárgájában is nagyobb mennyiségben megtalálható. A bevitt vitaminnak körülbelül 50-80%-a szívódik fel.
Önmagában azonban mind a D2-, mind a D3-vitamin szinte hatástalan: ahhoz, hogy aktívvá váljanak, előbb a májban, majd a vesében enzimek segítségével át kell alakulniuk (ez a szervezetbe való bejutás után teljesen automatikusan történik). Így jön létre végül a valóban hatékony D-vitamin.
A D3-vitamin fokozza a kalcium és foszfát felszívódását a bélből, elősegíti a csontok felépítését, hat az izomműködésre és az immunrendszerre is.

A D-vitamin hiány okai:

– Kevés napfény (tavasszal, nyáron a karok és a lábak 15-20 perces napoztatása elegendő a D-vitamin ellátás biztosításához fiatalokban és egészségesekben)
– Csökkent bevitel (vegetáriánusok, zsírmentes diétát folytatók, koraszülöttek esetén, valamint érett csecsemőknél, ha kizárólag anyatejjel táplálják, főleg ha az anya D-vitamin-hiányos terhesség, illetve szoptatás alatt)
– Csökkent felszívódás (súlyos hasmenéssel, felszívódási zavarral járó betegségek esetén)
– Máj-illetve veseelégtelenség
– Bizonyos gyógyszerek (epilepszia elleni szerek, tartós szteroid szedés)

A D-vitamin hiány tünetei:

– Csecsemő és gyermekkorban rachitis (angolkór): A csontok és porcok csökkent mineralizációja, kalciumtartalma miatt különböző deformitások alakulnak ki (gerinc, medence, mellkas torzulása, dongaláb, koponya deformitás). Kísérheti növekedésbeli elmaradás, fogékonyság fertőzésekre, izomrángások.
– Felnőttekben osteomalacia: diffúz fájdalom, izomgyengeség, törékeny csontok.
– Az alacsony D-vitamin szint ezen kívül növeli a cukorbetegség kockázatát mind gyermek, mind felnőttkorban, rizikótényezőt jelent az emlő- és vastagbélrák szempontjából, valamint fertőzésekre is fogékonyabbá tesz (pl. influenza szezonban!)
A D-vitamin túladagolás tünetei a vérben kialakuló magasabb kalciumszintekkel hozhatók összefüggésbe (csak fokozott kalcium bevitel esetén alakul ki!):
– Akut esetben: fejfájás, hányinger, hányás, általános gyengeség, székrekedés
– Krónikus esetben: kalcium lerakódás az ízületekben, vesében (veseelégtelenséghez is vezethet), erekben (magas vérnyomás), gyomor-nyombélfekély, depresszió

A D-vitamin hiány megelőzése, ajánlott adagok: *

 
Korcsoport Egy napra javasolt dózis  Biztonságosan bevihető mennyiség egy napra eső felső határa
Csecsemők 400 NE 1000 NE
Gyermekek (1-6 év)  600 NE  2000 NE
Serdülők (6-18 év)  800-1000 NE 4000 NE
Felnőttek 1500-2000 NE 4000 NE
Elhízott felnőttek 3000-4000 NE  4000 NE
Várandós nők  1000 -2000 NE 4000 NE

* Fokozott odafigyelés szükséges: a téli hónapokban, csecsemők és fiatal gyermekek növekedésbeli elmaradásánál, koraszülöttek esetén, epilepszia-ellenes szert vagy tartós szteroidot szedők esetén, felszívódási zavarral összefüggő krónikus betegségben szenvedőknél, elhízás esetén, idős korban.
A D-vitaminpótlás igazoltan csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek, valamint a tumor halálozás kockázatát.

Összegezve tehát elmondhatjuk, hogy nyáron a sok növényi táplálékon keresztül bevitt D2 vitamin és a napsugárzás segítségével képződő D3 vitamin miatt nagy valószínűséggel nem szenvedünk D-vitamin-hiányban. Az UV-A és UV-B sugárzás ellen a helyesen megválasztott napozási idővel (11 és 15 óra között nem tartózkodunk a napon), illetve magas faktorszámú fényvédőkrémekkel védekezhetünk.

Télen azonban csökken a növényi eredetű táplálékfogyasztásunk, és kevesebb a napfény is. Emiatt ilyenkor inkább érdemes májból, halból, halolajból, tejtermékekből többet fogyasztanunk.

Dr. Dános Zsófia